12 de juliol, 2008

miro les esqueles, es cert

i no m’amago quan m’ho pregunten. Curiosament, sempre que llegeixo un diari en un lloc que hi ha gent, quan arribo a la pàgina de les esqueles, apareix de sobte algú que fa la típica pregunta: “no em diguis que et mires les esqueles”?
Clar que les miro, perquè no?
D’entrada, no espero trobar la de cap conegut tot i que això no sempre es així.
Les miro per sobre, i, sempre n’hi ha que fan parar l’atenció.
La majoria son típiques, semblen fetes pel mateix patró. D’altres son corporatives, semblen posades per obligació.
Entre mig n’hi ha que inclouen algun fet o alguna paraula que les fa diferents i alhora entranyables. N’hi ha que son pura poesia.
De tant en tant, en surt alguna de colpidora. No coneixes ni a la família ni al difunt, però no et deixa indiferent.
Un dia, fa molt temps, vaig llegir algú que feia referència a l’enterrament d’un parent. L’havia fet de menys per no haver sortit mai del seu poble i no tenir ambició com ell.
Al veure tantíssima gent, li va fer pensar en quanta gent aniria si fos ell el de cos present.

dolors
12 juliol 2008

Reconozco mirar las esquelas. No lo niego cuando me lo preguntan. Es curioso, siempre, cuando leo un periodico en un lugar con mas gente, cuando llego a la pagina de las esquelas, siempre hay alguien que me hace la tipica pregunta “no me digas que miras las esquelas”?, por que no?. De entrada, no espero encontrar a ningun conocido, aunque no siempre sea asi. Las miro por encima, pero siempre hay alguna que llama la atencion. La mayoria son las tipicas, parecen hechas con el mismo patron. Otras son corporativas, parecen puestas por obligacion. Las hay que incluyen un hecho o una frase que las hace diferentes y a la vez entrañables. Otras, son pura poesia. A veces sin conocer ni a la familia ni al difunto, no te dejan indiferente. Hace tiempo lei una historia referida al entierro de un pariente del que escribia . Lo habia menospreciado por no no tener ambicion. Cuando vio a tantisima gente, le hizo pensar, en cuanta gente iria si fuese el el de cuerpo presente.

23 comentaris:

peponita y venus ha dit...

Pues yo también alguna que otra vez miro las esquelas y muchas veces me pregunto de qué habrá muerto...sobre todo si veo a alguien joven, ya hace mucho tiempo que no lo hago.

poca luz ha dit...

...este detalle sería curioso si no tuviera en cuenta ese saber escuchar tan tuyo. Porque para saber escuchar también se ha de ser muy observadora ...no?

...te fijaste de qué manera se nos brindan algunas respuestas?

en una esquela...
en un blog...
en unos puntos suspensivos...

(...)

Un abrazo querida.

...sobra decir lo bello de tu escrito.

horabaixa ha dit...

Hola Nadaq,

Otra vez casualidad?

Hay un dato curioso, 23 minutos. Es la mitad de 46 (aquello de la numerologia, recuerdas?).

Te sirvió? Espero que para bien.

Un fuerte abrazo

yraya ha dit...

Yo no las leo, sólo miro el nombre del difunto/a.
Mira que hay diversidad de gusto para todo.
Una abraçada

Praxis ha dit...

Hola Dolors,.. si et sóc sincer, jo mai les miro, però tens molta raó quan dius que n'hi ha d'entranyables, les que surten dels estàndards, perquè son moments de records, de sentiments i d'enyorança i com molt bé sabem, amb les paraules es pot dir molt. Realment és una manera de llegir el que la gent sent en aquests moments...
Pode si que a partir d'ara les miraré, però molt de tant en tant i de reüll.. jejeje.

Una abraçada

Assumpta ha dit...

Admeto que jo no miro mai les esqueles, però el meu marit les llegeix sempre,el que passa és que, a vegades, encara que no les busqui a propòsit, si em trobo amb la pàgina al davant, li faig una ullada. I coincideixo absolutament amb tú amb que aquelles de tipus corporatiu semblen posades "per obligació". No m'agraden.

Fa tres anys va morir el meu pare i quan a Sancho de Ávila ens preguntaven com voldriem l'esquella em vaig quedar absolutament glassada en veure com era de carissima a La Vanguardia. Ho vaig veure un abús terrible. I, malgrat tot, la varem triar d'una mida bastant gran (conscients de que el diari ens estava "robant" aprofitant aquell moment)
Potser és una tonteria molt grossa, però per a mí, que el pare tingués una esquela bonica era com fer-li un homenatge.

Striper ha dit...

Jo també soc dels que miran las esquelas..

Odei ha dit...

Hola Horabaixa, cada uno es libre de mirar lo que quiera, sean esquelas o no. Interesante esa reflexión que hizo esa persona sobre quien acudiría a su entierro...
Supongo que llegado el momento, si pudiesemos verlo, nos llevariamos más de una sorpresa...

Un abrazo.

Alada ha dit...

jajajaja. Disculpas!!, no es falta de educación ni consideración. Pero es que con este tema me da la risa tonta. También conozco a alguien que mientras se toma el café matinal, se dirige a la sección esquelas, y ya le puedes hablar, que no presta atención. Se las lee de cabeza a rabo. Y mientras lo hace, nos da por reir.
Lo has redactado con gracia. ¿Y por qué a mi me hará tanta gracia ver o saber que la gente lee las esquelas? Al igual que cuando leen los horóscopos, me encanta ver los gestos que expresan mientras las van leyendo en silencio. Y después los comentarios son de lo más surrealistas.
Gracias por tu entrada, es del todo simpática a pesar que el tema de los muertos no me sea gracioso.
Un besito

M.TeReSa ha dit...

Cunills !!!!! quines aficions que em tens !!!!
jo de fet se un altre de mania teva i aquesta la busques al Metro, jeje
Interessant això que dius, des de aquest moment me las miraré de tant en tant, a veure que hi trobo.
Un peto bonica!!!!

Eli ha dit...

A mi la veritat, no em dona per mirar les esqueles....
Jo en aquest sentit, ara diré una "barbaritat" potser...
Doncs que a mi no m'agradaria que hi haguès cap esquela, ni tant siquiera un espai per mi en un cementiri.... Be, són d'aquelles coses "cíniques" que a vegades pensa un.... Que si pots escollir el com anar-te'n a l'altre món, doncs no m'agradaria deixar gaire rastre,... només el record dels moments viscuts... però ni esqueles ni cendres, ni cementiris....
De moment, visquem, que estem ben vius!!!
;-)

Anònim ha dit...

Yo lo veo una "afición morbosa" en el buen sentido de la palabra ( si es que morboso tiene un buen sentido). Pero todos las tenemos, por ejemplo, quien no se tira una ventosidad y luego la busca con el olfato, y quien esté libre de pecado y tal y tal...

pluja ha dit...

Jo personalment no miro les esqueles però quan vaig de viatge és cert que si trobo cementiris m'hi passejo. Veure com cada societat acomiada els seus difunts diu molt de les persones que la formen. De fet la mort ha estat sempre un tema tabú però és la única cosa certa que tots sabem que ens passarà! No cal preocupar-s'hi, simplement ser conscient que algun dia arribarà i, mentrestant, exprimir al màxim la vida que encara tenim al davant!

Anònim ha dit...

Hola horabaixa ( ¿atardecer? )

Es curioso como tu "yo" es tan bello y único que busca caprichosamente hasta en un anuncio de una farola la belleza en un texto, la mágica de cada letra, la expresividad de cada persona.... y eso también existe en las esquelas, tu lo digisté.

Me dejaste sorprendida ( ¿para que mentir diciendo lo contrario?), eres única en cada perspectiva de la vida que aqui plasmas.

Un besote!

Anònim ha dit...

Desde este hogar de acogimiento, cálido y hospitalario a partes iguales, de palabras y pensamientos, que cuando se muestran confusos no es poco cosa ver límpidos reflejos en un lago de verdad cristalina, y tal vez elevarse a caballo de Esperanza, como de un Pegaso imposible, parte de un sueño. Por eso te pedimos, sigue ahí. Una mujer, otra, Quimera, cuya crueldad se conjura comparable a la tromba de acero de silencio, cuyo telón infranqueable no consiguió Belerofonte resquebrajar ni con palabras ni sentimientos, de la que un día fue Medusa, la que en otro amanecer Gorgona Medusa. La que un día fue Arcadia, la que otro, Argos de mi desesperanza. En el horizonte, Roma. Pronto. En las calendas Julianas. Pero de mi Esperanza solo seguirá quedando un único y triste deseo, el último resto a flote, donde naufrago me agarro para no hundirme en la profundidad abisal de otro lago infinito y salvaje, el océano: Soledad, sé mi amiga.

AmetS ha dit...

Hola horabaixa!
La verdad esque a mi me da un poco de respeto, no las esquelas en si sino el hecho del recuerdo, supongo que no se ven de la misma manera cuando has tenido que hacerlo, aunque sin duda es respetable.

Aun asi, me ha gustado como has tratado el tema, ya intuia que eres bastante observadora,ahora creo no equivocarme, al fin y al cabo las pequeñas cosas son las que cuentan!

Cuidate!Te sigo leyendo!
;)

Anònim ha dit...

El meu interès (per no dir curiositat) per les esqueles va a èpoques. Ara porto un temps que no les miro. És cert que per a molta gent és una cosa important que es publiqui l'esquela pròpia. El que més m'ha agradat del teu escrit és el final. És ben cert que de vegades el que se'n va d'un poble a buscar fortuna només troba solitud i en canvi al poble pot esdevenir un autentic puntal estimats per tots. Jo em quedo amb el mort del poble. Salut!

matrioska_verde ha dit...

pues yo también miro las esquelas, miro la edad que tenían y hago una especie de estadística, me fijo en los parientes... chorradas... intento ver a la muerte de forma natural ya que a todos nos ha de llegar, irremediablemente.

bicos,
Aldabra

Anònim ha dit...

de vegades m'he preguntat quanta gent anirà al meu enterrament el dia que el meu cos digui prou... i saps el que sempre demano? que vingui tota la gent que s'estima als meus...encara que a mi ni em coneixin... per fer-los costat i donar-los força.

tonets amb un somriure...
DIF

Anònim ha dit...

Pues la verdad es que yo nunca las he mirado....pero la pregunta �el dia que me toque a mi, cuantos iran? si que ha pasado por mi cabeza,sobre todo dede que cambie de lugar de residencia, aqui se va alguien y todo el pueblo va a despedirlo, conozcan o no al difunto.
En barcelona centro eso , no lo habia visto nunca.

María ha dit...

A mí no me gusta mirar esqueletos, ni nada lo que esté relacionado con los muertos, aunque algún día ahí llegaremos todos, pero mientras tanto, prefiero ver cosas que nos den vida y alegría, y todo lo relacionado con la muerte, me produce tristeza.

Un besazo.

Alada ha dit...

Con tu permiso Dolors. Esto es para aclarar a María, que no son esqueletos lo que miras, sino esquelas de difuntos, en la prensa.
Un beso Dolors, y otro para María.

Carles Casanovas ha dit...

Espero, que quan mori no tingui
ningú el mal gust d'anunciar un fet
tant circumstancial i normal com aquest. Jo sóc dels que quan cau
un diari al meu davant i s'obre per
la plana d'òbits,mels miro i penso...
mira ja he guanyat tres anys...o
quatre, jo tinc ara 66 anys, tres infarts de miocardi, una trombossi i
una embolia pulmonar.
Algú hem guanya...? Dormo com un nen
que dorm.